Tuesday, February 1, 2011

Tak HaBIS-hABis......

Tak habis-habis dengan penukaran majoring.Apa nak jadi dengan diri ini.Asyik fikirkan tukar majoring jer. Berat-berat.... Semua tanya sebab apa aku nak tukar majoring. Aku jawablah yang majoring biotek nin banyak membaca dan menghafal. Tapi yang masalahnya kenapa dulu aku pilih biotek. Aku ingatkan biotek nin berkaitan dengan kimia.Maklumlah minat kimia... Nak buat cam mana.Rupa-rupanya biotek nin berkaitan dengan bio banyak. Itu yang nak buat aku tukar majoring jer.Nak tukar majoring pun tak taw nak ambik majoring apa.Ada banyak pendapat lah pulak...

Pendapat pertama:
Pendapat pertama bermula apabila aku menelefon pensyarah aku di cfs Petaling Jaya. Aku tanyalah pasal CIE(COMPUTER AND INFORMATION) kerana dia dulu bekas pelajar uia dan ambik kos CIE.Aku tanya lah macam mana CIE nin blaja.Dia kata CIE banyak membaca dan subjek programming yang aku minat tu tak belajar.Semakin bertambah masalah.Dia suruh aku ambik AUTOMOTIVE atau MECHATRONIC.Aku ternganga luas... Dua-dua kos tu memang susah.Dia pun kata kat aku yang aku nin malas dan dia yakin aku bleh buat sebb dia pernah ajar aku.

Pendapat kedua:
Pendapat ke-2 nin pun dari pensyarah takd.. Pendapat ke-2 tentang peluang pekerjaan dan gaji bulanan.Dia ada cakap yang graduan CIE kena bersaing dengan graduan IT kerana semua syarikat ingatkan CIE dan IT adalah sama.Pada hakikatnya sangat jauh beza.Madam kata,kalu aku ambik automotive atau mechatronic banyak peluang pekerjaan.Kebanyakan graduan UIA dalam bidang tersebut di ambil oleh PETRONAS dan PERDUO.Pendapatan pun dalam lingkungan RM7000.

Pendapat ketiga:
Pendapat ketiga ini dari perbualan di antara aku dan kakak kawan aku semasa.... (bacalah sejarah bab 2) Kawan kakak aku tu pelajar uia jurusan biotek. Aku tanya lah macam mana biotek. Dia bagi tahu lah yang subjek banyak membaca tu adalah untuk pelajar tahun ke-2.Lepas daripada tahun ke-2 kuranglah subjek membaca.Dia kata belajar biotek nin macam cerita CSI lah. Kalu minat tengok cerita CSI boleh lah ambik biotek.

Kesimpulannya,tak tahu lagi nak tukar majoring apa dan tak tahu lagi nak tukar ataupun tak nak.





No comments: