Tuesday, August 9, 2011

PENGUTIP KELAPA SAWIT

Menimba pengalaman baru dengan berkerja sebagai pengutip buah kelapa sawit.

Bulan puasa bukannya bulan rehat.Sebagai petani tiada istillah bulan rehat.Puasa bukannya menghalang dari melakukan pekerjaan yang berat.Ambillah lah iktibar dari PEPERANGAN BADAR.Walaupun berpuasa,umat Islam berperang melawan orang Kafir untuk mempertahankan AGAMA ISLAM.Sebagaimana dengan petani,kalau tidak membuat kerja,di mana mahu mencari rezeki.

Pada hari Ahad,Tokki(datuk) aku mengajak aku mengutip buah kelapa sawit.Apa lagi,aku on jer.Dah kebosanan duk kat umah.Sekali sekala tolong datuk aku.Tapi ayah aku pulak yang bimbang.Aku berkeraslah nak pergi kutip.

Hari isnin:Selepas Sahur,solat subuh,mengaji... aku sambung tdo balik... mengantuk giler... Tdo dengan lenanya sehingga aku tak ingat tugas aku pada hari ini.Sedang dibuai mimpi yang indah,aku dengar suara Tok(nenek) aku.Apa lagi,aku terus bangun dan salin baju untuk mengutip kelapa sawit.Aku pergi ke kebun bersama tok aku.Kebun kelapa sawit seluas 4 ekar.Lebih besar dari padang bola.Setiba aku di kebun,aku terus dipanggil oleh tokki aku.Die buat demo.Mcm belajar WORKSHOP pulak aku rasa.Lepas itu,aku pun kutip.Ingatkan senang kutip buah kelapa sawit.Letih giler.Rasa nak patah pinggan.Dalam 100 pokok jugak aku kutip.Nak minum air jer rasanyer.Tapi puasa,tak dapat lah minum air.

Hari ini:Aku bangun lebih awal lagi.Kali ini,aku pergi seorang diri.Sampai di kebun,aku terus membuat kerja aku.Tengah2 buat kerja,ayah aku suruh aku menggunakan pencakar.Aku apa lagi,aku cakar semua yang ada.Sampah2 pun aku cakar.Bersih kebun tokki aku.Hari ini,aku rasa penat giler.Byk giler buah yang luruh.
Dan hari juga,dalam 200 pokok kelapa sawit yang dikutip.

fuhh.... letih2... rasa nak tdo jer... Keletihan yang bermakna... Tokki aku kasi upah.... Biar pun sedikit... Asalkan dapat...... Alhamdulillah....

7 comments:

jaya jr said...

bandor2..upoh ade doh tu..ambik aku etek dumoh..haha

Chempaka Sari said...

amacam? pengalaman angkat sawit? syok tak?

kongsi pengalaman :
http://chempakasari20.blogspot.com/2011/06/diari-150-detik-detik-kejatuhan.html

Munna said...

kt felda ke tuh? felda mane? =)

husin said...

jaya jr:hari khamis nin pital....

chempaka:bukan angkat.. tp kutip

munna:kat kg

Mr.Thinker@Ali said...

besar pengorbanan, besar balasan. :)

husin said...

mr.thinker;alhamdulillah

Al-Fatih said...

.... tahniah ssin. pertanian adlh perniagaan... ak sawah kat kg besa g menanam skali ja... pengalaman m'ajar agr kta bijaksana. Erti hidup pd m'beri...